Neuro - vývojová stimulace - Pohybem se učíme

NEURO-VÝVOJOVÁ STIMULACE V OLIVOVNĚ

NVS Pohybem se učíme ®

​Neuro-vývojová stimulace (NVS Pohybem se učíme®) je ucelený program k inhibici primárních reflexů. Testy i cviky vychází z psychomotorického vývoje dítěte. S Neuro-vývojovou stimulací mohou pracovat odborníci jako jsou fyzioterapeuti, logopedi, psychologové, pedagogové a speciální pedagogové poté, co úspěšně absolvují úvodní teoretický kurz a pokračovací praktický kurz Neuro-vývojové stimulace "NVS Pohybem se učíme®"  u Cortex Academy. 

Mezi nejdůležitější principy NVS Pohybem se učíme® patří to, že u dětí nejdříve začínáme rozvíjet rovnováhu a kombinujeme inhibici primárních reflexů se zlepšením senzorické integrace, a až později přidáváme další dovednosti.

Informace pro rodiče - umíme vám pomoci.

Po důkladném kineziologickém rozboru, který provede fyzioterapeut buď v rámci pobytu v ODL nebo na ambulanci fyzioterapie, fyzioterapeut edukuje pacienta a doprovod o správném provedení terapie.

Při Neuro-vývojové stimulaci se využívají různé cviky, od jednoduchého zvedání hlavy až po lezení a používání všech částí těla najednou. Terapeutický soubor cviků vychází z psychomotorického vývoje dítěte.

Aktivita přetrvávajících primárních reflexů je tedy cvičením přirozeně potlačena, a tím je podpořen zdravý psychomotorický vývoj dítěte, dochází ke zlepšení nervového spojení mezi mozkem a tělem, a také mezi mozkovými centry navzájem. Tímto je vytvořen pevný základ pro všechny aspekty učení.

  • Pacient a doprovod dochází na ambulanci fyzioterapie ODL.
  • Program je rozdělen do 30 bloků.
  • Cvičí se denně cca 10 minut vždy pouze 4 cviky.
  • Neuro-vývojová stimulace probíhá cca 1 rok.

Signály přetrvávajících primárních reflexů, pro koho je program určen?

• Pozdě mluví (po 18 měsících).

• Pomočuje se i po dovršení 5 let věku.

• Cucá palec do 5 let nebo déle.

• Má problémy se naučit jezdit na kole.

• Nemoc z pohybu (kinetóza), tj. bolesti hlavy nebo zvracení při cestování autem, lodí nebo letadlem.

• Strach z výšky, problémy rovnováhy.

• Nemůže sedět v klidu až do věku 11-12 let.

• Problém naučit se číst a/nebo psát.

• Píše s nataženou rukou nebo křečovitým držením.

• Píše s tváří opřenou o desku stolu.

• Při psaní si podpírá hlavu rukou.

• Problémy s tělocvikem (kotoul vpřed, stojka na rukou, šplh po laně).

• Dyspraxie, problémy s koordinací.

• Problém s oblékáním (knoflíčky, tkaničky atd.).

• Problém naučit se hodiny (analogové).

• Problém naučit se plavat.

• Bi - lateralita nad 8 let věku.

• Špatná koordinace oko-ruka, špatná vizuální percepce (nevidí, co je tam doopravdy napsáno).

• Problém s řečí a artikulací.

• Zakrývá si jedno oko rukou.

• Sedí na jedné nebo na obou nohou.

• Časté problémy ORL.

• Začarovaný kruh hyperaktivity a únavy.

• Hypo nebo hypertonus svalů, problémy s držením těla.

• Neumí „udržet myšlenku“ a napsat nápad na papír.

• Přecitlivělost na světlo a/nebo zvuky.

• Extrémní psychická labilita, lekavost.

• Alergie, nepřiměřená reakce na léky.

Bc. Kateřina Valešová,

RHB Olivova dětská léčebna

 

Zdroj: PhDr. Marja Volemanová, PhD., Cortex Academy®
https://www.cortexacademy.cz/cortex-academy